راهکار ارتباطات دیجیتال برای خطوط لوله

نفت و گاز کنترل خط لوله دیجیتالی راهکار ارتباطات دیجیتال برای خطوط لوله

خطوط انتقال بخش مهمی از تاسیسات نفت وگاز هستند. از آنجایی که این خطوط بسیار طولانی بوده و از محیطهای جغرافیایی سخت و صعب العبور می گذرند، شرکتهای نفت وگاز با مشکلات و چالشهای زیر مواجهند:

·      به علت پوشش ناکافی شبکه و بازرسی و اندازه گیری انسانی و غیرهوشمند، داده های مربوط به تولید را نمی توان  به موقع آماده کرد

·      آسیب زدن به خطوط لوله و سرقت از نفت و گاز معمولا به دفعات و به دلیل فقدان نظارت لحظه به لحظه روی می دهند

·      سیستمهای ارتباطی روی شبکه های زنده با یکدیگر سازگار نیستند و این مسئله موجب افت کارایی ارتباطات می شود. 

 

  

راهکار

راهکار هوآوی سبب افزایش اطمینان خاطر، یکپارچگی و امنیت ونیز باعث بهبود پوشش شبکه، ارتباطات تولید و محافظت از امنیت تاسیسات می گردد. این راهکار دارای ویژگی های زیر است:

·      مخابره و انتقال نوری

·      ارتباط تلفنی

·      ارتباطات وایرلس چندرسانه ای در یک قالب واحد

·      ویدئو کنفرانس

·      رادیو با امواج کوتاه

·      شبکه داده ها

 

شبکه رینگ اپتیکال+ شبکه ستون فقراتی برای ارتباطات ماهواره ای در مواقع اضطراری

راهکار اصلی  شبکه عمدتا بر مبنای انتقال اپتیکال (نوری) است. بخش های مرکز کنترل، ایستگاه های اندازه گیری، ایستگاه های پمپ، ایستگاه های کمپرسور و اتاق شیرفلکه ها از طریق شبکه انتقال نوری به یکدیگر متصل می شوند. این شبکه در پیکربندی شبکه رینگ به کار می رود تا ارتباطی ایمن را تضمین نماید. می توان در ایستگاه های اصلی( نظیر مرکز کنترل و ایستگاه های فوق الذکر) از سیستم "ترمینال روزنه بسیار کوچک به عنوان  لینک پشتیبان استفاده نمود. در صورت بروز اختلال در انتقال اپتیکال، خدمات اصلی نظیر "کنترل نظارتی و اکتساب داده ها"(SCADA) و ارتباط تلفنی بطورخودکار به لینک VSAT منتقل می شوند تا توقف و خللی در ارائه خدمات پیش نیاید.

 

 

 

اتصال هوشمند سیستمهای نظارتی هوشمند موجب پیشگیری از وقوع برخی حوادث می شود

در راهکار هوشمند امنیتی هوآوی، خدمات مختلفی از جمله نظارت ویدئویی، سیستم تشخیص ورود غیرمجاز، کنترل دسترسی و سیستمهای PA/GA در یک قالب واحد ارائه می شوند. بر مبنای ارتعاشات اپتیکال، سیستم IDS با همکاری سیستم IVS، پیام هشدار تولید می کند و سیگنالهای ورود غیرمجاز را به سیستم IVS  ارسال می کند که در آن ویدئوهای ضبط شده از محوطه سایت در مرکز نظارت نمایش داده می شوند. در مرحله بعد، کارکنان بخش نظارت می توانند بر اساس نقشه GIS و سیستم ارتباطات چندرسانه ای، فوراً تصمیماتی را اخذ و اجرا کنند و به این ترتیب کیفیت واکنشهای اضطراری بهبود می یابد.

 سازگاری صدا، تصویر و داده با سیستم های متفرقه موجب بهبود همکاریها می شود

 در راهکار هوآوی برای ارتباطات چندرسانه ای، با تلفیق ارتباطات صوتی، تصویری و داده ،امکان برقراری ارتباط تلفنی، تصویری وخدمات trunking و trunkingفراهم می شود. بر اساس معماری پلتفرم هوآوی، سیستم ارتباطی بدون هیچ ایرادی با شبکه های همراه و محصولات متفرقه کار می کند و به این ترتیب ارتباط کارآمدی را بین سیستم های گوناگون برقرار می سازد. این راهکار ارتباطی تلفیقی از ترمینالهای مختلفی پشتیبانی می کند و در هرگونه شرایط زمانی و مکانی، امکان تعامل موثر در دفاتر و کنفرانسها را فراهم می کند. برخی از این ترمینالهای تحت پشتیبانی عبارتند از:

·      گوشی های تلفن تصویری، IP و آنالوگ

·      ترمینال های نرم افزاری نظیر eSpace و Lync

·      کامپیوترها

·      گوشی های وای فای و trunked

 

 

 

 

ویژگی های اصلی

·      مطمئن:  سویچ شدن لینک انتقال اپتیکال در کمتر از 50 میلی ثانیه انجام می شود و در 99.999%   عدم اختلال و تداوم خدمات کلیدی را تضمین می کند

·      تلفیق خدمات: در eSpace عملکردهای ارتباط صوتی، تصویری، داده و کنفرانس با یکدیگر تلفیق می شوند تا اطلاعات به شیوه ای کارآمد به اشتراک گذاشته شوند

·       ارتباط تصویری:  دو سیستم نظارت تصویری و ویدئوکنفرانس با یکدیگر کار می کنند تا امکان صدور دستور  تصویری را فراهم کنند

·      سازگاری:  پلتفرم IVS با بهره گیری از واسطهای کاربری "کیت ایجاد نرم افزار" (SDK) می توانند با سایر سیستم  های نظارتی کار کنند.

·      دقت:  سیستم آشکارسازی ارتعاش اپتیکال، می تواند هرگونه ارتعاش را در حوزه yds 110  یا 100 متری تشخیص دهد.